Sławosz Uznański-Wiśniewski jedną piątą czasu na ISS przeznaczy na program edukacyjny
Misja Ax-4 z udziałem m.in. Polaka, Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego dotarła w czwartek 26 czerwca na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Astronauci spędzą na orbicie dwa tygodnie.
Ekspertka ds. edukacji w Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA) Anna Bukiewicz-Szul przekazała w rozmowie z PAP, że polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski w ramach misji kosmicznej IGNIS 20 proc. czasu roboczego spędzi na realizacji programu edukacyjnego. Przeprowadzi w sumie 30 eksperymentów edukacyjnych, w tym 10 zaprojektowanych przez młodych ludzi – laureatów konkursów organizowanych przez Agencję.
Bukiewicz-Szul opowiadała m.in. o konkursie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie”: „Uczniowie mieli bardzo trudne zadanie, bo dostali krótką listę rzeczy, które mogą wykorzystać do przeprowadzenia eksperymentu. Eksperyment miał być prosty, krótki, no i nie mógł zagrażać bezpieczeństwu na stacji kosmicznej. Zgłoszenia były naprawdę świetne – choć proste, ale naprawdę ciekawe, pomysłowe. Dzieciaki mają otwarte umysły i potrafią proponować zupełnie nieszablonowe rzeczy”.
Część wybranych w konkursach eksperymentów zostanie przeprowadzonych na żywo podczas tzw. in-fight calls, czyli połączeń uczniów na żywo ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na ISS. Pozostałe, skomplikowane i wymagające dłuższego czasu, astronauta zrealizuje w trybie offline. Z kolei eksperci przygotowali 20 eksperymentów fizycznych. Wszystkie doświadczenia zostaną nagrane i udostępnione w materiałach edukacyjnych.
I tak polski astronauta przeprowadzi na ISS m.in. doświadczenia pokazujące, jak w mikrograwitacji działają kołyska Newtona, fontanna łańcuchowa (efekt Moulda) albo efekt podkręconej piłki (efekt Magnusa). Niektóre z planowanych doświadczeń jeszcze nigdy nie były realizowane w mikrograwitacji.
Materiały z eksperymentów powinny trafić do szkół w roku szkolnym 2025/2026. Pakiet edukacyjny będzie zawierać filmy, scenariusze zajęć i propozycje doświadczeń. Uznański-Wiśniewski w nagraniach opowie też o życiu na orbicie, wpływie mikrograwitacji na ludzki organizm albo gospodarowaniu odpadami na stacji.
Bukiewicz-Szul podkreśliła, że włączenie dzieci w przygotowanie misji kosmicznej ma głęboki sens. „Kosmos to szalenie interesująca dziedzina, w której człowiek wciąż przesuwa granice swoich możliwości. Dla rozwijającego się bardzo dynamicznie sektora kosmicznego w Polsce potrzebujemy ciągłego dopływu kadr. Dlatego chcemy skupić uwagę dzieci i młodzieży na kosmosie. Jeśli nie zainteresujemy ich tą tematyką już teraz, nie będziemy mieć w przyszłości kadr, które będą rozwijać polski przemysł kosmiczny” – zaznaczyła.
Dodała: „Wierzę, że wśród dzieciaków, które pracowały nad naszymi eksperymentami i będą je później oglądać w ramach lekcji, jest nie jeden, ale kilku przyszłych astronautów”.
Anna Bugajska (PAP)
